Thursday, May 6, 2010

mereka lagi.........

aduhai....
baru aku tahu kenapa aku malas nak ikut suami ku ke pasar malam hari selasa (5 mei 2010).
sampai saja di pasar malam. aku sudah nampak wanita yg sama memangku anak yg sama. jam tangan menunjukkan pukul 9.00 malam. keadaan anak tersebut sama, tidur dengan nyenyak sekali, di balut dengan kain tuala. (huhuhu..sebak makin berat di dada).

sah, anak kecil itu di susukan dengan ubat batuk atau sebarang ubat. bayangkan jika anak kecil itu boleh tidur dari pukul 5.00 sehingga ke waktu begini.

aduhai...lara semakin lara hati ni. sampai aku sudah tidak dapat menahannya YA, ALLAH. sudah hilang rasa malu dan segan menitiskan air mata di khalayak orang.

dalam kesesakan itu, anak kecil dalam umur 3 tahun. keadaan yang comot menolok seorang lelaki yang kudung kakinya. dia duduk di atas papan beroda sambil menadah bekas sedekah.
cantiknya, anak kecil itu. aku tidak dapat menahan rasa sedih. lalu ku letakkan not seringgit di dalam bekas. terdetik di hati cukupkah duit ini, tapi ini juga bukan hak mereka. pasti ada org lain yang punya.

waktu menunggu suami ku membeli nasi. aku berpaling wanita yang cantik molek keadaanya memangku anak kecil sebaya dengan anak ku aimi. cantik dan mulus anak kecil itu. bersih dan dirapi rambutnya. sedang nyenyak di pangkuan.

aku tidak dapat menahan lagi, melihat keadaan ini. aa yang harus ku lakukan. sampai ke kereta, aku menangis sepuasnya. dalam hati tidak lekang menyebut Allah..Allah..Allah berulang kali.
mewahnya aku berbelanja hari ini. sedang nasib mereka. pasti begini saja, jika di bawa satu sendikit. apa nasib anak-anak ini? bersekolah kah mereka? di mana tinggalnya mereka? makan mereka? pakai mereka? alas tidurnya denga apa? permainan apa yang menjadi hiburan mereka? tidak ada siapakah boleh membantu mereka?

No comments:

Post a Comment