Friday, May 7, 2010

D'jendela

hari ni, waktu rehat aku berjalan-jalan dengan kak nisa dan kak liza, mencuci mata, sambil mengkayakan GIANT. wah..statement. ..sedangkan inilah dia dunia permintaan dan penawaran.
konsep KHIDMAT PELANGGAN.

selepas membeli-beli. aku singgah di stall ice blended. pembantu jualan itu bangsa bangladesh. aduhai..lambatnya dia nak mulakan langkah-langkah penghasilan ice belded mocah tersebut. tapi aku masih berdiamkan diri dan bersabar.

kemudian dia menghulurkan cawan tersebut. " cuba rasa kak, minum sampai saya boleh isi lagi lebihan dalam blender ". aku terpingga dan terus menyedut.
" maaf ya, saya tak boleh sedut banyak-banyak ni, tolong tutupkan saje, lebih tu tak mengapalah. nak balik opis ni. aku menjawab mesra.
kemudian aku teringat untuk situasi dalam peperiksaan nanti.

selepas itu, kami bertiga singgah di restoren D'Jendela. wah, memujilah laksa penangnya yang sedap. tapi order ku bukan laksa penang. tapi laksa johor.

pelayan tu bagi tahu, itu adalah order yang terakhir. wah..boleh minta banyak.

malangnya, bila sampai sahaja makananku. persembahannya cincai-cincai sahaja. sudah hilang mood nak makan. kemudian aku cuba memujuk hati dengan mengaulkan semua ramuan.
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhuuuuuuuu....masinnnyaaa..
(macam mana mahu makan ni). aku mengadu dengan seorang pelayan tu. tapi dia tidak mengambil apa-apa tindakan. lalu aku terus menolak pinggan ke tepi.

apabila tiba masa membayar, aku minta diskaun kerana kuar laksa itu masin.

statement penyelia restoren trsebut adalah : kak, customer sebelum ni siap tambah lagi kuah, akak pula boleh komplen masin.

statement aku pula : dik, memang masin, kalau tak percaya pergi cuba, saya makan sedikit sahaja.

moralnya, patutnya apa tindakan penyelia tersebut ? walaupun dia bagi free, tak perlu bayar. tapi apa ya yang patut dia mulakan ayatnya.

" SORRY" ..

orang yang tidak ada standard jawatan yang tinggi lebih baik layanannya daripada penyelia yang sudah diberi trainning dari syarikatnya berulang kali. renung-renungkan...

No comments:

Post a Comment