Wednesday, April 21, 2010

ISU KATA MENGATA

tersentap aku dalam lamunan sebentar. tersentap aku dalam kepesongan aku yang lama. tersentap aku kerana kata demi kata yang aku lontarkan tanpa ada rasa pada orang yang mendengarnya, orang yang melihatnya.

ya, isu mengata. semua orang mengata.
nape ya, kita mengata. rasa ketidakpuasan hati, rasa stress, rasa iri hati, (alamak semua negatif lah).
adakah kita sedar. kita tak sedar. kerana ianya sesedap makan daging KFC, ayam Percik, MCD, pizza hut..etc.

tiba-tiba dalam sedap itu, lidah kita tercucuk tulang belulang. (aduh sakitnya..)
baru kita sedar, dlm sedap itu ada bahayanya. kita sudah tahu lama isu-isu kata mengata, umpat mengumpat ini. tapi inilah namanya manusia. kadang kala kita terlalai seketika. kadang kala juga kita terus hanyut begitu saja.

ada orang suka mengata tapi dia tidak boleh menerima orang mengata dia
ada orang tidak suka mengata tapi masih dikata
ada orang suka mengata dan dia menerima orang mengata dirinya
ada orang tidak suka mengata tapi kadang kala dia terkata juga
ada orang suka mengata tapi dia juga boleh menghina
ada orang tidak suka mengata tapi dia berkata-kata
ada orang suka mengata kerana itulah dia
ada orang tidak suka mengata kerana dia tahu untuk bahagia dia menjaga lidahnya.

empat perkara yang aku dengar untuk bahagia :
1) teguhkan iman
2) menerima apa sahaja yang sedikit yang ada
3) menjaga lidahnya
4) menjaga maruahnya

pernahkah kita terfikir, kenapa orang mengata kita. kerana kita pernah juga mengata orang. tapi perlukah kita menghina orang yang mengata kita dengan kata-kata yang tidak elok?
kenapa kita tidak ungkapkan kata maaf dan berdoa agar hati orang yang mengata kita itu memaafkan kita. jika secara tidak sengaja kita menyakitinya dan kenapa kita tidak berdoa agar hati mereka itu lembut agar meminta maaf kepada kita.

kenapa peperangan masih berterusan? mengapa peperangan lambat untuk berdamai. jika berdamai pun sudah ramai terkorban.

fikir-fikirkan dan renung-renungkan. saya belajar dari kesilapan yang saya lakukan. saya belajar untuk down to earth. saya belajar untuk belajar mengalah yang bukan kata kasarnya KALAH tapi kata lembutnya MENANG.

siapa kita untuk menilai orang sedangkan diri kita tidak mendapat nilai yang sepatutnya dari yang ESA. amin

No comments:

Post a Comment