Tuesday, April 13, 2010

ISU-ISU HALAL ATAU TIDAK



Alkohol Sebagai Penstabil Minuman Ringan
Muzakaran Jawatankuasa Fatwa Kali Ke 22
Tarikh : 24 November 1988
Keputusan Fatwa :
' Kordial yang mengandungi bahan citarasa (flavour) yang dimasukkan alkohol untuk tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan untuk tujuan minuman sekiranya :
a) Alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arak
b) bahawa kuantiti alkohol dalam citarasa (flavour) itu adalah sedikit iaitu tidak memabukkan.




Keju Sebagai Bahan Makanan
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke 27
Tarikh : 3 Oktober 1990
Keputusan Fatwa :
" Keju sebagai bahan makanan adalah harus sama ada enzim yang digunakan sebagai bahan campuran dalam pembuatan keju itu diperolehi daripada tumbuhan atau kulat atau binatang yang halal dan disembelih".

isu halal ini hingga hari kiamat barulah ada penamatnya. selagi ada islam dan muslimin dan muslimat di muka bumi ini. follow the rules. islam ini mudah. memang sudah terang tidak payah bersuluh.
dulu berjalan-jalan di emporium-emporium yang gah. pasti tidak rasa susah nak cari makan. kerana ada logo halal. ada sijil halal. tapi sijil-sijil ini dari badan-badan swasta.
tapi sejak isu ini sudah keluar di dada akhbar. dan penarikan logo-logo halal yang lain. maka mudah saja. walaupun ditulis halal. tetapi logonya tidak sama seperti di atas. lupakan sajala niat anda hendak menjamu selera. tariklah langkah anda. menuju ke medan yang lain. semoga kita semua dapat keberkatan dari rezeki yang kita makan.
Ada nasihat dari seorang teman. semasa masak itu. mulut kita sentiasa berzikir. sebutlah Allah berulang kali mahupun berselawat. padahal di tangan sedang menyiang ikan, memotong cili, mengupas bawang. zat keberkatan tu insyAllah masuk ke dalam makanan kita.

No comments:

Post a Comment